I vårt samhälle finns det ständigt trender. Inte bara tillfälliga flugor eller modetrender utan mer långsiktiga förändringar som uppstår när innovationer eller idéer träffar människors grundläggande behov på ett nytt sätt.

När en trend uppstår bygger den på att en innovation eller en händelse på ett nytt sätt kan tillfredsställa våra behov.

T.ex. e-handelns uppkomst handlar om att vårt behov av att köpa saker flyttade från analogt till digitalt. Vi kan köpa samma saker utan att ha närheten till en butik och därmed spara tid och uppnå andra fördelar.

Genom att förutse en trend kan man förutsäga saker om framtiden och genom att positionera sitt företag utifrån det kan man lyckas med sitt företag, eller hitta företag som kommer dra nytta av kommande trender och investera i dessa.

För att kapitalisera på en trend gäller det inte bara att se en trend utan även att ha rätt timing.
Exempel på företag som sett stora trender men misslyckats p.g.a. fel timing är t.ex. boo.com som tidigt ville sälja mode på nätet, men som satsade stort innan tekniken och kunderna var mogna för den här typen av försäljning av mode.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply