1 Visa kunden att han/hon är viktig. Skicka tackbrev, offerter och överenskommelser så snabbt du kan till kunden. Att vara snabb i all kommunikation visar respekt för kunden. En tumregel kan vara att alltid ge svar inom 48 timmar.
2 Lova bara det du kan hålla. Gör alltid det du lovat att göra. Det gäller både dig själv och kunden.
3 Gör en plan. Vart vill du komma med mötet eller telefonsamtalet? Vilket är det nästa steget i kundens köpprocess? Eftersom det är du som säljare som ska driva mötet är det bra att göra en plan för vad du vill att ni ska komma fram till.
4 Börja med en fråga. Det kan vara bra att börja med en fråga på kundmötet för att få en fokuserad och bra start. Bestäm i så fall i förväg vilken fråga du ska ställa.
5 Boka kundmöten tidigt eller sent. Bästa tiden för att boka kundmöten är tidigt på morgonen, vid klockan 8, eller senare på eftermiddagen runt 16. För kundens del är han eller hon avslappnad och för din del kan det vara bra att komma ifrån tidigt. Gör det också tydligt hur länge du tänkt hålla på. Glöm inte heller att kontrollera hur mycket tid kunden har så att mötet inte blir stressigt. Om det är en upptagen kund kan du ange en exakt tid, t.ex. ”Har du 25 minuter över för ett möte som kan öka er försäljning…”
6 Sätt upp en regel för hur många kundmöten du ska boka in per dag. t.ex. att boka två nya kundmöten per dag och ge dig själv någon belöning när du klarat av detta. Tänk långsiktigt i din mötesplanering.
7 Ta ansvar för ditt arbete. Skyll inte ifrån dig. Hitta inte på undanflykter eller skylla på otur, att chefen inte förstår eller att de produkter han/hon säljer är för dåliga.
8 Skapa en känsla av brådska. Om du ser till att saker händer, blir det lättare för kunden att agera.
Sätt upp deadlines och milstolpar. Driv på genom att ge kortare betänketid.
9 Lär dig presentationen utantill så att du inte är en beroende av en powerpointpresentation utan att denna kan användas som stöd. Säljpresentationen blir mer levande om du kan exemplifiera med kundcase.
Det är alltid mer intressant för kunden att höra om hur andra kunder använt dina produkter eller tjänster än att lyssna på tekniska produktpresentationer.
10 Få kunden att lova något. För att få ett avslut på affären är det alltid bra att få kunden eller den potentiella kunden att lova något.
Leave a Reply