Ännu en gång har ett hundratal webbentreprenörer samlats för att under ett dygn starta upp en webbtjänst.
Ensam eller i grupp. Resultatet kan man se på 24hbc hemsida där man också kan rösta på sina favoritbidrag.
Resultatet är mycket imponerande. En lyckad tjänst ska helst ha en passande, fyndig och lätt ihågkommen domän. Något som bjud.in och Ratemypit.ch lyckats med. Men det som avgör vilka bidrag som är de bästa är att det ska vara en enkel användbar lättförståelig och genial ide.
Vår röst på de fem bästa bidragen faller därmed på:
sharity.org Ett bra namn på en användbar tjänst som förenar sociala medier med användbarhet och som faktiskt kan göra världen lite bättre.
Mikrobutik.se En toppenide som kommer göra det lika lätt att sälja sin produkt på nätet som att skriva ett blogginlägg. Det känns också som att idéen är komersiellt gångbar då den kan ge grundarna intäkter som är väl värda att betala för den som vill sälja sina handmålade porslinstallrikar på webben utan att behöva drifta en hel webbutik själv.
superlokal.se Rolig och väl genomförd ide, som aggregerar information på gatunivå i sverige, även om vissa finslipningar behöver göras innan den fungerar klockrent. När vi gjorde en sökning på vasagatan och valde stockholm kom en villa i filipstad upp vilket inte känns superlokalt.
lookaliker.com Nya och sociala medier i realtid när de är som bäst. En av de mer tekniska lösningarna av bidragen och mycket imponerande med applikation både för android, iphone och webb. Det enda som inte är klockrent är namnet då det för tankarna till något annat Men faktum är ju att det inte är lätt att hitta lediga generiska .com domäner och namnet är trots allt lätt att komma ihåg när man väl sett vad det handlar om.
speachAR En ide som skilde sig lite från mängden men som är användbar och användarvänlig och som utnyttjar den teknik som de flesta har tillgång till som ett självhjälpverktyg för att göra bättre presentationer.
Jonas Arnklint says:
Tack för att du uppskattar vår tjänst Mikrobutik.se!
november 7, 2009, 3:36 e m