Det är inte alltför ovanligt att man som företagare får fakturor för tjänster som man inte har beställt. I bästa fall så är det ett erbjudande som ser ut som en faktura, men man kan också drabbas av bluffakturor följda hot om man inte betalar.

Falska eller onödigt dyra erbjudanden

5 vanliga erbjudanden som fakturabedragarna brukar använda:

Katalog och sökregister

Säljaren låtsas att du redan är kund och ber dig bekräfta dina och företagets kontaktuppgifter och nämner först i slutet av inspelningen eller inte alls att det kostar pengar. Ofta har de ett snarlikt namn som någon av de etablerade katalogerna.

”Avtal som inte sagts upp”

Hävdar att du tidigare haft ett provavtal som du inte sagt upp, trots att något sådant inte finns. Kräver in pengarna och erbjuder vid protester en lägre summa mot att få spela in ett ”avslutande avtal”.

Spärrtjänster

Erbjuder tjänst som felaktigt påstås sätta stopp för telesäljare till företagare.

Hemsida och domännamn
Lockar med kostnadsfri hemsida åt företaget men det slutar med långa bindningstider och höga månadsavgifter för driften, alteranativt att de registrerar domännamnet i sitt eget namn.  Alternativt ringer de upp och hävdar att en kund vill registrera en domän som är snarlik företagets namn eller domän vilket kan sluta med att du får betala dyrt för att skydda domänen.

Telefonabbonemang
Övertalar att byta telefonabbonemang. Lockar ofta med gratis dator eller mobil, men ofta blir månadskostnaden för denna högre än normalpriser.

Kapade fakturor

En kapad faktura innebär att bedragarna tagit fakturan från brevlådan, öppnat brevet och ersatt betalningsuppgifterna med sina egna.

Bestrid

Om du fått en bluffaktura, bestrid den genom att skicka e-post, fax eller rekomenderat brev. Om företaget finns på Svensk handels varningslista är du skyddad från betalningsanmärkning även om företaget skulle ta fallet till kronofogden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply