När vi gör som vi brukar behöver vi inte anstränga oss.  När vi ska göra något nytt måste neocortex, den yttersta delen av hjärnbarken jobba.

När vi bryter ett mönster, det kan även kallas förändring skickas en signal om fara till reptilhjärnan.  Prova t.ex. en så enkel sak som att knäppa händerna, eller lägga armarna i kors på det sätt vi inte brukar. Hjärnan signalerar att något är fel och vill spontant växla tillbaka till det invanda.

Utvidga din komfortzon

Vi har en komfortzon där vi känner oss bekväma. När vi gör saker på ett bestämt sätt skapar det rutiner som med tiden blir vanor. Det skapar en trygghet så länge vi håller oss till det invanda, vår komfortzon.

Utanför vår komfortzon kan vi känna osäkerhet otrygghet och rädsla. Men genom att ta steget och pröva något nytt växer vår komfortzon.

För att våga bryta våra mönster och ta oss utanför komfortzonen behöver vi tydliga mål som skapar motivation till förändring.

Börja med en liten förändring och håll fast vid den. Efter en tid så är det ingen förändring utan en vana. Det är du.

Skapa säkerhet med kroppspråket

Vi kan också skapa säkerhet med kroppspråket:
Sträck på dig och skjut fram bröstet och bak med axlarna.
Håll in magen. Andas djupt, lyft hakan och le.´
Tänk; jag kan och klarar av detta.
Vetenskapliga studier har visat att kroppspråket påverkar våra tankar. Testa själv. Med Denna kroppshållning skickar kroppen en mängd signaler till hjärnan att den är ostoppbar.
Om du i detta läge byter ut din tanke till; Jag hoppas att jag  klarar detta kommer du märka att din kroppshållning automatisk ändras lite. Mungiporna kanske sänks lite och huvud faller något. Om du sedan tänker; Jag misslyckas, denna gången också kommer kroppspråket att följa därefter.  Så tänk igen; Jag hoppas att jag klarar detta.  Helt plötsligt känns antagligen detta ganska bra.  Men det är inte det bästa du kan. Tänk: Jag kan och klarar detta. Skjut bak axlarna. Andas djupt. Lyft hakan, le och blicka mot skyn och du är ostoppbar.

GD Star Rating
loading...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

One Comment

  1. Må toppen med kroppen | NYTTigt says:

    […] att skapa säkerhet  och en vinnande attityd lan vi också börja med kroppen. Gör rörelsen stående och ,med […]

Leave a Reply