Gerillamarknadsföring är kreativ, oväntad, ofta okonventionell marknadsföring. Syftet med gerillamarknadsföring är att med små resurser skapa en unik, uppseendeväckande, engagerande eller tankeväckande effekt för att ändå få stor uppmärksamhet och spridning t.ex. genom att uppnå viral spridning. Utmärkande för marknadsföringsmetoden är att använda flera kanaler, däribland moderna medier för att nå ut till sin tilltänkta målgrupp.

Några tips för att väcka uppmärksamhet är:

Skapa en konflikt
– Konflikter skapar intresse och är kärnan i en bra story som massmedia kan skriva om. Ditt lilla företag kanske slåss mot etablissemanget eller något multinationellt företag. Ju större och starkare din fiende är, desto mer sympati kan du få.

Kämpa för en god sak
– Vinn din målgrupps sympati genom att kämpa för en god sak.

Handling betyder mer än tusen ord
– Många företag skickar ut pressmeddelanden och skriver debatt-artiklar i mängder men lever sällan upp till sina ord. En handling som verkligen visar att du är den du säger betyder mer än tusen ord.

Våga sticka ut
Lyft fram de egenskaper hos dig som företagare som är intressanta.

All reklam är bra reklam
Får du inte uppmärksamhet på annat vis, ta rollen som ”bad boy”.  Man kommer att glömma det negativa snabbare än man glömmer företaget eller namnet.

Några praktiska tips:
Post it lappar.
Skriv din webbadress eller ditt budskap på en mängd post it lappar och sätt dessa överallt där du går fram under en dag. Sätt dock inte för många på samma ställe, till exempel alla brevlådor på samma gata, sätt istället på varannan då sticker det ut bättre. Risken är annars att de blir irriterande istället.

Giveaways
Dela ut t-shirts, plåster, reflexer, kondomer, våtservetter eller godis med ditt budskap, logotype eller din webbadress på. Se till att sakerna är användbara för målgruppen.

Digitala signaturer
Ha alltid din logotyp, budskap eller webbadress i din signatur när du skriver brev eller emails eller i sociala medier. Ha också pins eller tryck på dina kläder. Det ger uppmärksamhet och lockar lätt till samtal.

Banderoller
Sätt upp skyltar eller banderoller.

Tävlingar
Anordna en tävling. Tävlingar lockar alltid folk.

Expertroll
Hitta en nisch där du kan bli expert. Se till att massmedia vet att du är en av de bästa inom ditt område och kan kontakta dig när de skriver om det ämnet.

Haka på nyheter
Haka på diskussioner eller nyheter. Om någon skriver om ett ämne som berör ditt företag. Kommentera nyheten och se till att ditt företag syns, eller försök massmedia göra en uppföljande artikel med dina vinklingar på diskussionen.

Några exempel på lyckade gerillamarknadsföringskupper:

Tawsik Mathlouthi skapade Mecca Cola. Han surfar på konflikten mellan superstora Coca-Cola och hans lilla uppstickare, samtidigt som han utmanar hela konflikten mellan USA och den islamiska världen.

Ernesto Guerra som oförtröttligt klistrat upp tusentals lappar med sitt namn överallt i Stockholm.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

One Comment

  1. Dörrkransar says:

    Bra skrivet, gillar bloggen starkt!

Leave a Reply