När man börjar som företagare är det naturligt att man har alla roller i företaget, från att städa till att ta alla viktiga beslut. Genom att sköta allt ifrån bokföring till marknadsföring håller man nere kostnaderna samtidigt som man har full koll på alla aktiviteter.
Det är ofta svårt att veta när det är dags att ta steget att delegera ut arbetsuppgifter till andra för att kunna fokusera på kärnverksamheten eller på det man är duktigast på eller tycker är roligt.
Det är också frågan om man ska anställa eller anlita andra företag för att göra jobbet. Fördelen med att anställa någon är att man förhoppningsvis får en trogen och lojal medarbetare som kan lära känna verksamheten från grunden och som kan bli självgående inom sitt område. Att ta in en konsult från ett annat företag kan vara bra om man bara har behov under en viss tidsperiod. Det kan dock vara bra även här att ha en långsiktig relation med en aktör. Då är det också en fördel om det företag man anlitar har kompetenser inom flera områden så man inte behöver ha en aktör som sköter marknadsföring, en annan som bygger hemsidan och en tredje som jobbar med SEO.
workbox.se är en konsult inom marknadsföring och webb som kan hjälpa till med allt ifrån grafisk profil och att sätta upp en webbsida till att jobba med riktade kampanjer och kundklubbar.
Leave a Reply