En vanlig strategi vid försäljning är att vara prispressaren, d.v.s. försöka sälja en vara billigare än vad konkurrenterna säljer den.
Men en mer framgångsrik strategi kan vara att fokusera på produkten och sätta ett pris utifrån vad produkten är värd för köparen.
Speciellt framgångsrik är strategin om man väljer en produkt där det inte är själva produkten som ger köparen det största värdet, utan något annat som blir en följd av att kunden köper produkten.
Det kan t.ex. vara en märkesklocka eller andra märkesvaror. Själva produkten ger inte mer värde till kunden än en vanlig klocka, utan det som följer med är kanske status i vissa kretsar eller att man känner sig nöjd med sig själv.
Nu är det dock vanligtvis väldigt dyrt att skapa en märkesprodukt i form av marknadsföring och branding men det finns andra alternativ.
Det kanske mest tydliga exemplet är kondomer. Det är inte kondomen som ger individen något värde, utan den aktivitet som följer med köpet.
Nu är kanske detta ändå inte heller är den bästa produkten eftersom det är lätt att producera och finns många återförsäljare så avspeglar priset inte värdet för kunden utan prispressen gör att det snarare är tillverkningskostnaden som avgör priset.
Så det avgörande kan vara att hitta en produkt som ger mervärde och som inte kan tillverkas och säljas av vem som helst så att man kan sätta priset utifrån värdet som den medför för kunden.
Leave a Reply