Annonser är både dyra och dessutom gallrar många läsare bort flertalet annonser automatiskt. Att få publicitet för sitt företag, produkt eller person på redaktionell plats är således överlägset. Uppmärksamhet och trovärdighet är mycket högre än i annonser och dessutom gratis. Det är dock ingen ide att muta, hota eller tjata på journalister. Men det kan hjälpa om du lyckas få en personlig kontakt. Det kan du göra genom att ta reda på vem som oftast skriver om ditt ämnesområde i det media där din produkt skulle kunna finnas med som redaktionellt innehåll. Se till att du läser det som denna skriver och kommentera gärna artiklarna på webben. Kanske journalisten även har en egen blogg där du kan kommentera eller kanske det finns något tillfälle du kan prata med journalisten vid ett mingel eller någon annan sammankomst.
Det du sedan måste göra när du presenterar din nyhet är att se verksamheten med journalistiska ögon. Vad är det i din verksamhet som har ett nyhetsvärde? Det måste också finnas någon journalistiskt krok. Något uppseendeväckande, ett personporträtt, en konflikt.
- Se din produkt med journalistiska ögon utifrån.
- Tänk i rubriker. Vilken slagkraftig rubrik skulle din nyhet kunna ha.
- Gör det enkelt för journalisten genom att skicka en färdig text och skicka med bilder.
- Gör dig tillgänglig. Se till att dina kontaktuppgifter är lätta att få tag på.
Läs tips om hur man kan skriva pressmeddelande.
100 lax på 90 dagar | bissniss.se Svensk internet business says:
[…] de har fått en hel del mediauppmärksamhet för projektet har de nått över en viktig tröskel för att kunna nå framgång på kort tid, då […]
april 13, 2010, 10:05 e minkomsten » Blog Archive » Dela på 50% av 100lax says:
[…] de har fått en hel del medieuppmärksamhet för projektet kan det säkert lyckas. Dessutom engagerar de personer som följer projektet genom […]
april 16, 2010, 10:29 f m