En affärside behöver inte vara komplicerad eller innehålla några patent. Det kan räcka med en ide som kan få stor spridning och där man kan sälja sin produkt med god marginal i förhållande till tillverkningspriset och övriga fasta kostnader kan hållas nere. Ett exempel på detta är företaget santamail.org som grundades av Byron Reese. Där kan föräldrar beställa ett personligt brev från tomten till sina barn. Eller inte helt personligt, då de bara har 6 olika brev, men där barnets namn skrivs in i brevet och liknande. Redan 2001 när han startade företaget sålde han 10 000 brev.
Som sagt en affärside behöver inte vara komplicerad, men man behöver tänka på detaljerna och göra det man gör riktigt bra. Om du eller jag skulle börja sälja brev från jultomten som ett extraknäck skulle det vara tveksamt om vi nådde någon framgång även om vi tog ett lägre pris än Byron. Dels skulle det ta en del tid att skriva grunden till brevet, och även om vi skulle nå ut till några genom marknadsföring, skulle det vara svårt att övertyga föräldrar att köpa vår produkt. Det Byron har gjort är att han skickar breven från en stad som heter North Pole i alaska så att de poststämplas där, och andra detaljer för att ge breven en autentisk känsla. Detta gör inte bara att barnen tycker det är roligt att få ett poststämplat brev från ”North Pole” men också att journalister och bloggare tycker det är roligt att skriva om ideen.
När man har nått framgång med en ide kan det mycket väl tänkas att man kan utvidga verksamheten på ett sådant sätt att det knappast innebär några ytterligare utgifter, men ger ökade inkomster. Detta har Byron gjort genom att även erbjuda brev från tomten när ett barn fyller år. Att kunna sälja 2 brev för $9.95 styck istället för ett är naturligtvis bra. Och man utnyttjar det faktum att man på något sätt redan har nått en familj med marknadsföring och erbjuder dem en produkt till. Omsättningen har ökat år för år, men denna utvidgning av verksamheten år 2005 gjorde att han lyckades sälja för över $1 000 000.
Leave a Reply