Många som startar ett företag har storslagna planer, hyr ett stort och fint kontor, lånar mycket pengar, trycker upp fina trycksaker o.s.v. Och visst, en del verksamheter behöver köra igång på högsta växel redan från början. Det kan handla om att man måste komma igång fort för ur konkurrenssynpunkt eller att det är en verksamhet som inte går att driva i liten skala. Det kan också finnas en viss poäng att visa upp en fin fasad, t.ex. genom påkostade visitkort. Men många gånger är det bättre att börja i liten skala, kanske vid sidan av en annan sysselsättning. Då får man en känsla av hur lätt det är att skaffa kunder eller få några inkomster. Inkomsterna kan sedan användas för att finansiera expansion. Detta gäller speciellt i tider då det är dyrt att ta lån och och svårt att få riskkapital. Tore friskopp har erfarenhet av hur det är att behöva jobba extra just för att inkomsterna inte täckte de ökade kostnaderna vid flytt till större lokal.
Christian Rudolf says:
man skall inte heller underskatta kundfinansiering, det är en bra källa till kapital för att starta!
oktober 20, 2008, 12:16 e m