En stor utgift för alla företag är marknadsföring eller andra sätt att få kunderna medvetna om företaget och produkten, och få dem att vilja köpa den. Därför är det en god ide att göra vad man kan för att få de kunder du redan har att köpa ytterligare något. Man ska naturligtvis inte sälja vad som helst utan helst hålla sig inom sin profession. En del företag har lyckats bra med detta. Andra inte. Det bästa exemplet som har lyckats bra kanske är ikea. Som har utökat sortimentet från möbler, till allt från leksaker, lunch och julgranskulor. Ett mindre lyckat exempel som jag stötte på idag är toys´r us. Jag var ute efter en barngrind att sätta ovanför trappen och tänkte att lite sådana barnsäkerhetsdetaljer borde väl finnas i något hörn på toys´r us. När man dagligen har en genomströmning av hundratals småbarnsföräldrar skulle det verka som en bra ide att ha ett litet hörn med sådana praktiska, icke trendkänsliga tillbehör bland alla blinkande plastleksaker. Men icke. Kanske hade de redan testat konceptet utan framgång. Kankse folk skaffar dessa säkerhetsdetaljer innan de köper leksaker, även om jag tvivlar på det. För de verkade inte helt ovetande om möjligheten att sälja annat än det som tillhör kärnverksamhten, då de iaf. hade lite godispåsar vid kassorna. Dock inte lika lockande som Ikea hade utanför sina utgångar. Så fick jag någon grind tillslut eller. Javisst. Jag gick till Ikea. Trots att jag hade sökt på Ikeas hemsida utan att se att de hade sådana, så väl i varuhuset så fann jag att de trots allt hade två olika grindar att välja på.
Leave a Reply