Ofta blir vårt mediekonsumerande ganska planlöst. Vi tittar på det som presenteras för oss. Detta gäller speciellt gammal envägskommunicerande media som radio, tv och tidningar. Men även när det gäller mer moderna medier som tillåter tvåvägskommunikation blir vi ofta passiviserade och tar emot det som presenteras för oss eller som vi är vana vid. Ofta när vi har kollat upp någonting surfar vi planlöst vidare utifrån banners vi ser eller andra intryck, eller laddar om de stora nyhetssidorna eller kompisarnas flöden för att se om det är något nytt som hänt.
Andra gånger kan vi stöta på saker som vi verkligen tycker är intressanta, men just då finns inte tid eller möjlighet att fördjupa oss i ämnet. Det kan vara en person som verkar intressant. En frågeställning eller ett vetenskapligt fenomen.
Det vi då bör göra är att skriva en notering om detta t.ex. i mobilens kom ihåg-lista. Sedan när vi har tid för mediakonsumtion t.ex. i en paus mellan två program kan man ta fram sin lista med intressanta personer eller frågeställningar och aktivt söka mer information om det. Då Blir vi mycket mer aktiva mediekonsumenter och tar in det vi verkligen är intresserade av och inte bara det som presenteras framför våra ögon.
Leave a Reply