Som företagare får man kanske en hel del förfrågningar där den spontana reaktionen är; Nej, det kan vi inte tillhandahålla.

Det kan handla om förfrågningar om produkter som man inte har i sitt sortiment, avancerade jobb som man aldrig utfört förut eller arbeten som man känner att man inte har tid för.

Istället för att bara säga nej kan man fundera över vad som skulle krävas för att säga ja. Ofta handlar det om pris eller att man behöver komplettera med ytterligare resurser eller kunskap.

Så ibland kan det vara en ide att istället för att säga nej, säga ja, men till ett pris som vida överstiger den beräknade kostnaden för att utföra arbetet. Om man t.ex. behöver ny kunskap kan man lägga på hela kostnaden som vidareutbildningen skulle kräva. Om det är en förfrågan om ett jobb som kräver extra personal ger man ett anbud som betalar personalkostnaden kanske en månad längre än beräknad tidsåtgång.

I de flesta fall kommer då kunden att vara den som tackar nej, men i vissa fall kommer din väl tilltagna offert att accepteras och du kan göra ett arbete som utmanar och utvecklar dig och din verksamhet.

I vilket fall så behöver du inte säga nej. Låt hellre motparten vara den som säger nej.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply