Att lyckas med affärer handlar inte bara om ide och utförande utan också om timing. Det finns många exempel på bra affärskoncept som misslyckats för att de lanserats vid en tid då marknaden inte var mogen. Ett exempel på detta är boo.com som i slutet på 90-talet sålde modekläder online med en för den tiden avancerad webbsida där man inte bara kunde se bilder på kläderna utan även rotera modellen för att se kläderna i olika vinklar.
Stora mängder pengar lades ner på verksamheten men marknaden var inte mogen och boo.com gick i konkurs i början av år 2000.
Ett annat exempel på företag som ligger rätt i tiden är kanske izettle som lanserat en betalmodul till iPhone som möjliggör betalning med kreditkort med chips i en tid när det finns ett stort behov av alternativa betalningsmodeller.
Det är inte bara tiden utan även de geografiska marknaderna skiljer sig åt. Det som är stort i USA idag brukar bli populärt i Sverige inom något år. Även den nordiska marknaden är differentierad och ofta kommer fenomen först till Danmark, därefter till Sverige och Norge. Och Finland brukar ligga ytterligare lite efter.
T.ex. blev spel på nätet tidigt blivit populärt i Sverige och Sverige hade också några tidiga entreprenörer inom spelområdet medan Casino finland fortfarande växer. En expansionsfas kännetecknas ofta av generösa nykundserbjudanden. Du kan t.ex. på primecasino få 300€ insättningsbonus.
Utbudet växer kontinuerligt och det finns många nya spel att testa t.ex. online keno.

Så vilket fenomen har du observerat som du vill ta till en ny marknad?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply