10 tips för att lyckas med en presentation

Många är rädda för att tala inför en grupp. Med en presentation i form av powerpoint eller liknande kan det kännas mindre nervöst. En del av blickarna kan riktas mot presentationen istället för mot dig, och du har ett stöd för att komma ihåg ordningen på det du ska säga.  Men det finns många fällor att fastna i som kan göra att din presentation inte blir så bra som den skulle kunna vara.

 

1. Börja med att förbereda i  din presentation i god tid, gärna ett par veckor innan presentationstillfället. Då hinner du kolla upp fakta som behövs och materialet hinner också sjunka in i ditt undermedvetna.

2. Tänk efter vad som är målet med din presentation?
-Vad skall den som lyssnar
-VETA?
-KÄNNA?
-GÖRA?

3. Vem är din målgrupp? Vad är viktigt för en person i målgruppen? Känner mottagaren till ämnet? Behöver du förklara fackuttryck och liknande? Vilken nivå skall du lägga dig på?

4. Brainstorma därefter och skriv ner allt som är relaterat och som är relevant.

5. Strukturera upp innehållet i olika delar. Stryk sådant som inte är relevant i det aktuella sammanhanget.

6. Lägg extra vikt vid att få till en bra inledning och ett bra avslut.

7. Skriv manus eller stödord för att få ihop texten.

8. Se till att ha tid att öva din presentation flera gånger. Powerpoint presentationen ska vara ett stöd för det du säger. Du ska inte vara ett stöd till din powerpointpresentation. Se till att du vet vilken ordning saker och ting kommer så att du kan föregå kommande bild i presentationen och bläddra fram den när fakta eller bild kommer upp i texten. Helst ska du kunna presentationen så bra att du kan framföra den utan presentationsmaterialet.

9. Visualisera presentationen. Föreställ dig själv att du gör presentationen och att det går riktigt, riktigt bra.

10. Förbered dig på vilka  frågor som kan komma och vilka situationer som kan uppstå så att du är förberedd på det mesta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply