Epost som marknadsföringskanal har lite oförtjänt ibland ett dåligt rykte.  Detta eftersom kanalen drabbats av omfattande spam, d.v.s. oönskade epost-utskick.

Anledningen till det är att det är en så billig kanal att skicka ut information genom. Många har föreslagit att det ska kosta några ören för varje epost man skickar. Det skulle kunna stoppa de massutskick som görs, men är antagligen inte en bra ide iallafall. Istället har många eposthanterare försökt införa spamfilter som ska filtrera bort oönskade utskick.  Det fungerar ofta bra även om den del oönskade epost kommer igenom och en del relevanta brev av misstag kan filtreras bort, men i stort sett fungerar det bra.

Epost utskick kan vara oslagbart vid kortare kampanjer eftersom du kan nå många under en begränsad tidsperiod. Även om öppningsgraden är låg så tittar många igenom sina epostrubriker och har du ett tillräckligt relevant utskick är chansen också stor att du når fram.

Naturligtvis är risken med epostmarknadsföring också att ditt epost blir ett av hundratals andra epost-utskick som riskerar att bli oöppnade, men genom att jobba med ämnesraden och innheållet kan man uppräthålla en bra öppningsgrad och konverteringsgrad.

Det gäller också att ha en tydlig förklaring till varför mottagaren får mailet och en möjlighet att avanmäla sig från framtida utskick. Annars riskerar du att mottagaren klassar mailet som spam, och du drabbas av dåligt rykte.

Genom att ha ett bra verktyg för att hantera dina nyhetsbrev, kan du också ha koll på dina användare och skicka olika innehåll eller ämnesrader till olika målgrupper. Nu kan du t.ex. testa Rule Nyhetsbrev helt gratis en hel månad.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply