Det är inte lätt att vara den ständiga tvåan. Ett exempel på detta är yahoo som nu ska skära ner personalstyrkan och centralisera verksamhten till billiga områden i en strävan att skapa en företagsanda baserad på effektivitet och disciplin. Yahoo har varit med längre än de flesta och har ett känt varumärke, men aldrig riktigt blivit någon fullträff.
I början försökte man klämma in så mycket som möjligt på en enda sida. Man expanderade med lokala sidor för ett flertal länder, men fick i början på 2000-talet dra tillbaka många av dessa och satsa på den engelskspråkiga sidan. Och det finns en hel del som använder deras epost och andra tjänster men man lyckas inte riktigt slå igenom stort. Man har kapat åt sig marknadsandelar på sökmarknaden genom inktomi och Overture. I och med köpet av Inktomi så äger dom också Altavista och sökmotorehnheten hos AllTheWeb. Men de står ändå i skuggan av google.
Nu har man även lanserat yahoo glue, som vid sökning ger resultat från ett flertal olika källor t.ex. youtube, wikipedia, news etc. Kanske går det bättre denna gång med satsningen att få in så mycket som möjligt på en sida. Eller så gör det inte det.
Leave a Reply