Att man har mycket att göra som egen företagare är ingen hemlighet. Därför är det viktigt att kunna sålla bland allt som pockar på uppmärksamheten. Studier har visat att lite förenklat kan man säga att 20% av kunderna ger 80% av intäkterna. Det kan ju låta frestande att inte jobba så mycket utan bara försöka hitta kassakorna och fokusera på dem.
Men å andra sidan säger många framgångsrika företagare att nyckeln till framgång är nogrannhet och arbetsamhet. Att inte lämna något åt slumpen och att vara påläst.
Så var ligger verkligheten? Behöver man ha full koll på allting alltid, eller kan man släppa det som inte känns relevant?
Hemligheten ligger i att vara extremt noggrann och påläst när det verkligen gäller. När man ska ha mötet med den potentiella toppkunden eller när man ska göra ett stort framträdande. Sedan kan man ta det lite lugnare och det är ett mindre säljmöte eller om det handlar om att bestämma vilken skrivare man ska ha till kontoret.
Visserligen vet man inte alltid vilka som kan komma att bli stora kunder i framtiden. Den jobbiga kunden idag, som bara gnäller och har en massa frågor kanske blir morgondagens storinköpare.
Men man kan ändå ställa sig frågan, vad som är målet med företaget. Och om en handling leder dig avsevärt närmare målet är det antagligen en uppgift som är värt att lägga fokus och arbete på, medans om det är mindre viktiga uppgifter behöver du inte lägga så stort fokus där. För det gör inget, i det långa loppet om du saknar någon faktakunskap eller inte är påläst inom det. Medans om du verkligen har koll på allt kring de stora frågorna som leder dig närmare ditt mål, så kommer du snabbare att nå ditt mål.
Lycka till
Leave a Reply