För att lyckas med företagande måste man i de flesta fall lyckas med försäljning.

Se till att personer i ditt nätverk och andra vet vad du säljer. Bestäm dig för ett visst antal kontakter du ska ta per dag och håll detta. Oavsett om du är nybörjare eller världens bästa säljare så ökar antalet avslut ju fler kontakter du tar. Be också personer i ditt nätverk om tips på vilka de tror kan vara intresserade av vad du har att erbjuda. Här kommer några tips på hur du lyckas med försäljning:

Leta efter ja.
Ställ ledande frågor som du vet att kunden svarar ja på.  T.ex. Det börjar bli kallt ute nu.

Ge kunden alternativ.
Genom att ge kunden alternativ bygger du en känsla av att kunden själv bestämmer. Börja med att ställa någon fråga där kunden automatiskt svarar ja, t.ex.  ”Gillar du den svarta eller vita jackan bäst? Ledande frågor hjälper kunden att ta ett beslut.

Ge kunden en morot
Alla tycker om att få något extra. Ge något extra med på köpet. Men se till att du ocksp får ett avslut. ”Om du är beredd att skriva under beställningen nu kan jag bjuda på en extra…”

Sätt deadlines
Tala om att ett erbjudande gäller en viss tid. Då kan du avsluta affären snabbare genom att kunden inser att de kan missa ett bra erbjudande om de väntar för länge.

Lyssna
Lyssna på kunden och var intresserad av dennes behov. Ju mer kunden pratar desto mer öppen blir hon för argument. Genom att förstå kundens behov kan du anpassa din produkt så att den passar bra.

Var påläst
Läs på om kunden och dess företag. Spara uppgifter från visitkort så att du kan tilltala kunden vid namn nästa gång ni träffas.

Ta reda på kundens budget
Försök få reda på hur mycket pengar en kund är beredd att lägga. Då kan du anpassa din produkt efter det.

Visa värdet
Om du vill slippa att ge rabatter måste du bevisa att din produkt eller tjänst har ett stort värde för kunden.

Samanfatta
Avsluta ett möte med att samanfatta fördelarna för kunden. Fråga om det stämmer att det är dessa behov de har och fortsätt mot avslut om du får ett jakande svar.

Fråga vad som fattas
Om kunden tvekar att gå till avslut, eller tackar nej. Ställ frågan ”Får jag fråga vad det är som gör att du tvekar?” Lyssna på vad kunden har att säga och se om du kan tillfredsställa kunden på de punkter de är osäkra.

Bygg relationer
Se till att en kund alltid får lite mer än de förväntat sig, premiera trogna kunder och var ärlig och uppriktig för att få återkommande kunder. Det är helt klart bättre att ha 20 återkommande kunder än att lägga tid på att hitta 20 nya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 Comments

  1. Vanliga säljmisstag | bissniss.se Svensk internet business says:

    […] Läs istället om hur du lyckas med försäljning. […]

  2. Robert says:

    Bra skrivet!

  3. Säljteknik | bissniss.se Svensk internet business says:

    […] mer om att lyckas med försäljning och om vanliga […]

Leave a Reply